کد مطلب:276805 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:217

مقدمه چاپ اول
بسم الله الرحمن الرحیم

محور اصلی بحث در این مجموعه، بررسی قیام مقدس «سید حسنی» و نهضت اسلامی مردم مسلمان ایران زمین است، به رهبری آن سید بزرگوار پیش از ظهور مبارك حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از دیدگاه روایات اسلامی و اخبار وارده ی از معصومین علیهم السلام.

موضوع قیام مقدس سید حسنی، و نهضت خداپسندانه ی او، كه مطابق بسیاری از روایات وارده ی از اهل بیت علیهم السلام اندكی پیش از ظهور قائم منتظر (ارواحنا له الفداء) انجام خواهد گرفت، گرچه یكی از علائم حتمیه ظهور موفورالسرور مهدی موعود علیه السلام است، و بزرگان ما نیز از دانشمندان و اندیشمندان كه از زمان ائمه ی معصومین علیهم السلام تا به امروز پیرامون مسئله ی مهدویت در اسلام كتابهای گرانبهائی را به رشته تحریر در آورده اند، برای نهضت پرجوش و خروش سید حسنی، اهمیت خاصی قائل شده اند، ولی با وجود این، یكی از مسائل پیچیده ی مربوط به علائم حتمی ظهور است كه تاكنون، همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده، و هیچیك از تحلیل گران و پژوهشگرانی كه به دنبال شناخت نسب واقعی آن بزرگوار بوده اند، نتوانسته اند آن چنانكه باید، وی را شناسانده و به مردم معرفی نمایند.

در اینجا لازم است این نكته را توضیح دهیم كه ما زحمات طاقت فرسای دانشمندان و تلاشهای پی گیر آنان را در مورد شناخت «سید حسنی» ارج می نهیم اما باید بگوئیم: با همه ی تلاشهائی كه در مورد شناخت سید حسنی به عمل آمده است، علت عدم شناخت و شناسائی كامل وی، اختلافات و تعارضاتی است كه در مدارك و



[ صفحه 18]



مآخذ اولیه ی مربوط به این مسئله وجود دارد.

و به همین جهت عده ی زیادی از محققان و صاحبنظران در تشخیص حقیقت این موضوع: كه آیا این سید بزرگ و انقلابی حسنی است یا حسینی؟ و آیا معروف و مشهور به خراسانی است یا از اهل خراسان؟ دچار سردرگمی و سرگردانی گردیده، و هریك از آنان اظهارنظرهای مختلف و احیانا متضادی را ابزار داشته اند. كه به برخی از آنها اشاره می كنیم.

1- گروهی از صاحب نظران شیعه چنین اظهار عقیده می كنند: این سید بزرگوار كه پیش از ظهور حضرت ولی عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف - خواهد آمد و از سرزمین ایران اسلامی قیام خواهد كرد سید حسنی است. [1] .

2-برخی دیگر می گویند كه این سید عالی مقام، همان سیدی است كه در روایات به عنوان خراسانی از او یاد شده و او همان كسی است كه قیامش متصل به قیام حضرت مهدی علیه السلام است. و او همان خراسانی و بدون تردید سید حسینی است. [2] .

3- برخی از متأخرین چنین عقیده دارند كه این سید بزرگوار حسنی نیست، بلكه سیدی حسینی است، و او كسی است كه رژیم شاهنشاهی را در ایران ساقط خواهد نمود. [3] .

4- گروه دیگری هم، از اهل سنت از صاحب نظران و پژوهشگران كه روایات مربوط به (خراسانی) را از قرنها قبل، مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند، اظهار عقیده كرده اند كه آن سید بزرگ و با شخصیتی كه از طرف خراسان خروج خواهد كرد و پیشاپیش ظهور حضرت مهدی علیه السلام خواهد آمد سید حسینی است. [4] .



[ صفحه 19]



و البته روایاتی هم در این زمینه از ائمه ی معصومین علیهم السلام وجود دارد كه ما آنها را در جای خود ذكر خواهیم نمود.

به هر حال: ما در این كتاب كه موضوع اصلی بحث آن، همان نضهت مقدس حسنی می باشد، به تجزیه و تحلیل روایات مربوط به «حسنی» پرداخته و اظهار نظرهای برخی از دانشمندان اسلامی را كه در قرون گذشته و صد سال اخیر پیرامون نهضت هاشمی خراسانی ابراز داشته اند، در موارد متعددی آورده، و به روشنی ثابت كرده ایم كه از دیدگاه روایات اسلامی آن سید بزرگواری كه از سرزمین خراسان قیام می كند و به حسب روایات وارده، زمینه ساز حكومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام خواهد شد، سیدی حسینی است. و او همان هاشمی خراسانی است.

در این باره در بخشهای دوم و سوم و چهارم و پنجم، و به خصوص در بخش چهارم، به تفصیل سخن گفته ایم، و امیدواریم آنچه را با بیان ناقص و خامه ی ناتوان خود، به مقدار فكر و اندازه ی فهم قاصر خویش به رشته ی تحریر در آورده ایم گامی بسوی حقیقت باشد.

ناگفته نماند كه چون موضوع اساسی بحث در این كتاب، درباره ی خروج حسنی است كه یكی از علائم حتمیه ی ظهور مسرت انگیز قائم آل محمد صلی الله علیه و آله می باشد، از این رو برای تحقیق كامل در موضوع مورد بحث، در پنج بخش مختلف و جداگانه گفتگو نموده و كلیه ی مدارك و مآخذ مربوط به روایات، و همچنین نام شهرهایی كه در روایات ذكر گردیده با آدرس دقیق و كامل، در پاورقی آورده ایم تا هر كس كه مایل باشد حدیث مورد بحث را خود شخصا ببیند، به كتب مورد نظر مراجعه نماید.

ضمنا تذكر این نكته نیز ضروری است كه نویسنده ی این سطور به دلیل محدود بودن منابع تحقیق در زمینه ی موضوع مورد بحث، و كمی بضاعت علمی، مدتی دراز و طولانی از دست یازیدن به چنین كاری خطیر و پر مسئولیت مردد بود و حتی، یكی دو سه بار نیز از انجام این مهم منصرف گردید، تا اینكه سرانجام با اصرار برخی از دوستان به این امر مهم پرداخت.

و اینك، چون این مسأله قبلا بدین صورت مورد تحقیق و كاوش قرار نگرفته است، نویسنده از همه ی صاحب نظرانی كه احیانا ممكن است مطالبی را بر خلاف آنچه تا حال



[ صفحه 20]



فكر می كرده اند دراین كتاب ببینند، استمداد می جوید كه اگر با مطلبی كه در واقع، خلاف واقع است برخورد نمودند، با پیشنهادات، و انتقادات سازنده ی خود بر او منت گذارند تا نظر صائب آنان برای رفع نواقص كتاب در چاپ های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان این مقدمه، یادآور می شویم كه چون در روایات فراوانی كه از ائمه ی معصومین علیهم السلام رسیده است از قیام دینی ایرانیان، تمجید فراوانی به عمل آمده و به خصوص در حدیثی كه از پیغمبر گرامی صلی الله علیه و آله درباره ی حركت انقلابی مردم مسلمان ایران زمین روایت شده آن حضرت، ایرانیان را زمینه ساز دولت جهانی مهدی علیه السلام معرفی فرموده است، از این رو شایسته دیدم نام این كتاب را «زمینه سازان انقلاب جهانی مهدی علیه السلام» بگذارم.

به امید روزی كه بنیانگذار حكومت عدل «الله»، پرچم پرافتخار (لا اله الا الله محمد رسول الله، علی ولی الله) را در سراسر پهنه ی گیتی به اهتزاز درآورد، و ما «ایرانیان» راست قامتان جاودانه ی تاریخ باشیم.

به امید آن روز

حوزه ی علمیه ی قم - سید اسدالله هاشمی شهیدی

3 شعبان المعظم 1405 برابر 4 اردیبهشت ماه 1364



[ صفحه 23]




[1] نور الانوار، نور هشتم، علامات ظهور، علامت چهل و هشتم چاپ سال 1301 هجري و كفاية الموحدين ج 3 ص 403 در علامات حتميه، علامت ششم، و بشارة الاسلام ص 11.

[2] يوم الخلاص در موضوع خراساني. چاپ اول ص 463 و چاپ چهارم ص 638 تا آخر موضوع.

[3] علائم الظهور كرماني، ص 179 چاپ سال 1329 هجري.

[4] البدء و التاريخ ج 2 ص 175،174- سال 1899 ميلادي و خريدة العجائب و فريدة الغرائب، ص 197 چاپ قاهره سال 1309 هجري.